چهارشنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۰

متکی: امنیت خلیج فارس یا برای همه یا ‌هیچ کس


در  طی روزهای گذشته بیانات فراوانی را از سران نظام و سپاه شنیدیم  ، اما جالبترین و درخور توجه ترین آنها ، میتوان به مصاحبی آقای متکی در برنامه تلوزیونی اشاره کرد، در لابلای سخنان ایشان چند نکته جالب و مهم را میتوان دید . 
۱ - همانطور که در بحث انرژی هسته‌ای می‌گفتیم که یا انرژی هسته‌ای برای همه و یا برای هیچ کس؛ در اینجا هم می‌گوییم امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا همه از ناامنی در این منطقه متضرر می‌شوند.  خصوص موضوع نفت گفت: آمریکایی‌ها در مقابل تحریم نفت ایران باید پاسخ‌های روشنی دریافت کنند، زیرا تحریم نفت برای آمریکا مسئله ساده‌ای نیست و حتی ناممکن است، بنابراین اگر قرار باشد ایران نتواند نقشش را صادر کند، طبیعتا صادرکنندگان دیگر هم دچار مشکل خواهند شد.
یعنی این بدین معناست که هم چنان که بقیه دارای بمب هسته ای میباشند ما نیز بایستی بدان دسترسی داشته باشیم ، و نکته دوم و مهمتر قضیه تحریم نفت میباشد، یعنی اگر قرار به تحریم  نفت ایران باشد هیچ کشوری نمیتواند و نخواهیم گذاشت صادرات نفت را انجام دهد
۲- ایشان فرمودند : رهبر معظم انقلاب نیز در مباحث خود "امنیت دسته جمعی منطقه" را مطرح کردند. 
ایشان با بیان این مطلب ۲ هدف را اذعان کردند ، اول اینکه هنوز وزیر امور خارجه رهبری میباشند و دوم اینکه نظر رهبری بر اینست که در صورت بروز هرگونه ناامنی برای جمهوری اسلامی ، منطقه را نا امن خواهیم کرد . 
۳- وی ادامه داد: امنیت خلیج فارس و دریای عمان یک کل غیر‌قابل تفکیک است . 
یعنی میتوانیم این نا امنی را به کل  مناطق  تیرراس مان اشاعه دهیم .
۴ - متکی خاطرنشان کرد: در این اواخر بداخلاقی‌هایی را در منطقه شاهد هستیم که باید دانست ریشه آن چیست که فکر می‌کنم برای فهمیدن آن باید به یکسال و نیم اخیر برگردیم
این بداخلاقی هارا میتوان به انواع فشارهای منطقه ای از جمله عمال فشار بر سوریه ، حزبالله و تحریم توسط امارات اشاره کرد که رژیم را به سختی به چالش کشانده است  و همه این رفتارها را به اقدامات دولت و در راس ان به ریاست جمهوری و عکس عمل های بدون اندیشه ایشان نسبت میدهد .
۵ - متکی در ادامه سخنان خود گفت: آمریکائی‌ها اهدافی را تعیین کرده‌اند که بر سایه‌ها فشار بر ایران به آن برسند‌ که بحث هسته‌ای، تحولات منطقه و انتخابات پیش‌رو از جمله آنها است. نکته آن است که آمریکائی‌ها گمان می‌کنند با تشدید این فشارها ممکن است سیگنال‌هایی را از ایران دریافت کنند که به نوعی آمادگی برای سازش و همراهی با آنها باشد. 
متکی بیان میکند که میدانند که جامه جهانی و در راس آنها ایالات متحده تصمیم خود را برای مقابله با رژیم گرفته است  ، اما ما هنوز تصمیم به جواب دادن و سیگنال دهی نشده ایم  ولی به دور از انتظار نیز برایمان نیست .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر