یکشنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۹۲

ژن های اجتماعی


در طبيعت رفتارهاي خاصي وجود دارد که گونه هاي جانوري در شرايط خاصي از خود بروز مي دهند . اين رفتارها معمولا در واکنش و يا تاثير عوامل محيطي و گاهي در اثر متبلور شدن يک ژن خاموش که آن نيز در بازخورد عوامل محيطي به وضعيت فعال مي رسد ، بوجود مي آيند و تاثيرات عمده و مهمي در موقيعت و آينده آن گونه مي گذارد . اين تاثيرات گاهي بشدتي است که موجب ادامه بقا و يا انقراض گونه اي را رقم ميزند .
مثال هاي فراواني مي توان براي اين گونه رفتار ها نام برد . در حيوانات اين رفتار ها در زمان توليد مثل و يا براي پرندگان در زمان مهاجرت و حتي براي حشرات نيز اين رفتارها قابل مشاهده است مانند هجوم ملخها .
در انسانها نيز همين واکنشها از دوران کودکي و در جواني و بزرگ سالي در محيط هاي تحصيلي  و يا ورزشي و حتي در پروسه هاي سياسي بتناوب ديده ميشود . در علم رفتار شناسي اجتماعي اين رفتار ها معمولا در اجتماع ها و در وجود تشکل هايي هدفمند و گاهي في البداهه بدين شکل تعريف مي شوند که کلونها و بوجود آمدن تجمع باعث فعال شدن ژنهايي در گونه هاي زيستي مي شود که در حالت انفرادي غير فعال هستند و تنها دليل فعال شدن آنها بوجود ادن کلون ها مي باشد .
در تاريخ بشري اين رفتار ها در سياست هاي کلان کشور هاي بيشماري تاثيرات شگرفي داشته است اعم از انقلابها و حرکتهاي مردمي ، شورشها و قيام هايي که در تاريخ چند هزار ساله بشر نوشته شده است . در اين ميان روند سوار شدن بر اين خاصيت و رفتار بالقوه بشري و استفاده کردن آنها در اهداف گوناگون و بالفعل کردن آن بسيار جاي تحقيق و  استفاده دولت مردان بيشاري بوده است که در کشور ها و مناطق سياسي و جغرافيايي مختلف ، متفاوت و داراي آثاري مي باشد که در اين متن بيشتر به آن مي پردازيم .
مهمترين اتفاق در هر کشوري که شرايط دموکراسي و انتخابات در ان مهياست همانا شرکت مردم در انتخابات و چالش اصلي دولت مردان اينست که آنها را چگونه به پاي صندوق ها بکشانند و در نهايت کسب راي از ايشان بنمايند . در کشوري مانند اتريش ويا ايران اين شرايط از نظر تاکتيکي کاملا متفاوت است و تنها ار همان حس و حرکت مردم و قليان احساساتي اجتماع مردم استفاده مي کنند . اين روشها را جدا گانه در هر دو کشور به مقايسه مي گذاريم .
فاز اول – قبل از انتخابات ايران
به دليل فضاي خاص موجود در ايران و نوع و نگرش حکومت در اين زمان معمولا مساعد ترين زمان براي ايراد نطق هاي آتشين و مقداري گذار از خط قرمز ها و وعده وعيد هاست . فضا مقداري باز تر شده و با ايجاد يک نوع از آزادي نسبي و کاذب شاديو هيجان در محيط انتخاباتي تزريق مي شود و بقيه واکنشها بصورت زنجيره اي از اين لحظه آغاز ميشود .
هيجان موجود با افزايش جمعيت درگير در انتخابات افزايش يافته و هر چاشني ديگري اعم از سخنان و يا اتفاقات بصورت تصاعدي اين روند هيجاني جامعه را افزايش ميدهد و از اينجاست که نظريه کلون وارد عمل شده و جامعه وارد فاز دوم ميشود .
فاز دوم – انتخابات
هم اکنون مردم وارد فازي شده اند که بدون دليل و حتي گاهي بدون فکر از کسي طبعيت مي کنند و تمامي رفتار هاي ايشان بصورت افراطي و احساسي بوده و  به دليل ايجاد فضاي کاذب آزاد اين روند تا لحظه انتخابات سير صعودي داشته و بسياري از بدعت ها و يا مشکلات جامعه پس از انتخابات نيز در اين فاز شکل ميگيرد .

فاز سوم – انتخابات و پس از آن
پس از انجام انتخابات و مقداري پس از دور شدن از فضاي هيجان ، هيجان توليد شده در افراد به صفر مي رسد و گويي همانند عمل توليد مثل پس از انجام عمل آميزش تمامي واکنشها قطع شده و فضاي آرامش جداي از نتايج و حتي بي اهميت به آن تبديل به فضاي مرده قبل از شروع انتخابات بر مي گردد .
درکشورهاي جهان سومي همانند ايران در واقع انتخابات و زمان آن ابزاري است براي انجام محدود نقدهاي نسبتا آزادانه از سوي مردم و يا رقبا و ابزاري است براي موج سواري و استفاده از رفتارهاي هيجاني جوامع براي حکومت . معمولا قولهاي داده شده مختص زمان انتخابات و جمع کردن راي ميباشد و بعد از انتخابات به فراموشي سپرده ميشود .

همين روند اما کاملا با وضعيت آگاهانه در جوامعي مترقي به مانند اتريش اتفاق مي افتد . بنا به وجود آزادي هاي سياسي و اجتماعي در بطن جامعه ، هيجانهاي مربوطه در طي زمان و بصورت کاملاعادي در بازه زماني گسترده تري تخليه شده و تنها در زمان انتخابات و با تبليغات برنامه هاي آينده احزاب يا افراد مردم براي دادن راي و البته مشارکت اجتماعي در جامعه وارد عمل ميشوند .
در اين نوع مشارکت که بدون دخالت احساسات و هيجان ها بوده و تصميم گيري کاملا منطقي و عاقلانه ميباشد ، جامعه روند رو به رشد نرمال خود را ادامه داده در جامعه اي کاملا باز و پس از انتخابات مردم منتظر واکنش حزب و يا افراد منتخب در قبال برنامه هايشان بوده و آنهارا رصد مي کنند و در صورت انجام نشدن آنها ، به يقين  واکنشهاي دموکراتيک و قانوني خود را نشان ميدهند .





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر