یکشنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۷

مدیریت بحران و مدیریت ریسک (حوزه آب)

در چهار دهه قبل تصمیماتی که بر سرنوشت امروز آب گرفته شده را میتوان جز مجموعه مدیریت ریسک طبقه بندی کرد که سو مدیریت ها تا تصمیمات اشتباه و رانت ها و ... در بر میگیرد.
اما فعالین و خبرنگاران و یا حتی سلبرتی ها ، تنها با دیدن نتیجه مدیریت اشتباه و  مدیریت ریسک سالیان گذشته و بدون اینکه به راه حل ها و چگونگی مدیریت بحران ان درامروز و حتی تبعات آنچه که بیان میکنند، فکر کرده باشند (تحقیقا قدرت تحلیل صحیح  هر موضوعی را ندارند چون دانش آنرا ندارند) عده ای برای اینکه در این زمینه هم چیزی گفته و نوشته باشند و عده ایی هم تنها جهت اظهار همدردی ، به صحرای کربلا میزنند و فریاد واویلا و چه شد و چه بلایی سرمان آوردند را سر میدهند.

در آنطرف ، عده ای از هموطنان ما در بدترین شکل ممکن دچار بی  آبی هستند و اصلا و دیگر برایشان چگونگی بوجود آمدن مشکل آب اهمیت نداره. زیرا حتی درصورتیکه مسببان و مدیران سالیان دور تا به امروز بیایند و تمام مسولیت ها و اشتباهات خودشان را گردن بگیرند، نه ابی برای ما میشود و نه جبران مافات.

اگر میخواهیم واقعا با هموطنان کم آب و بی آبمان اظهار همدردی کنیم، در ابتدا در حوزه شهروندی شخصی بایستی از هدر رفت آب و اسراف و مصرف بی رویه ان تجدید نظر نمانیم.
در حوزه کشاورزی و در مدیریت کلان کشور با اعلان وضعیت فوق العاده از طرف وزارت نیرو و کشاورزی ، به جای مقابله با مردم و غیر خودی خواندنشان، همراهیشان کنیم و حتی با دادن سوبسید اضطراری و حق کاشت ، از ادامه عملیات کشاورزی در حوزه های دچار بی ابی جلوگیری نماییم. اگر با مردم گفتگو کنیم به زبان غیر از اسلحه و زور ، مردم هم همراهی خواهند کرد.
در بخش مدیریت آب ، کارگروهی بایستی به سرعت تشکیل شود تا براورد دقیقی از آنچه به عنوان منابع ابی موجود داریم را بدست آورند و با چه مقدار از ان منابع میتوان مشکل آب شرب مناطق  دچار بی ابی را میتوان حل کرد را محاسبه کرده و به سرعت به ان دستور اجرایی داده شود.
به جای فرافکنی و تهمت زدن، به ایجاد مجتمع های کوچک و بزرگ برای رسیدن به آب شیرین پایدار در کوتاه مدت و بلند مدت پرداخت و حتی با خرید آب شیرین کن های پرتابل که بر روی کامیون ها نصب شده، میتوان از شدت بحران مناطقی مانند خرمشهر کاست.
این مجموعه پیشنهاداتی میباشد که به طور خلاصه در بخش کارشناسی مدیریت آب و آبخیزداری و در بخش مدیریت بحران میتوان انجام داد تا مقداری از وضیعت بحرانی مناطق دچار تنش کاست. احتمالا دوستانی خواهند پرسید و یا خواهند گفت که این یعنی آرام کردن شرایط است و به نفع جمهوری اسلامی. اینگونه میتوان جواب داد که وقتی مردم تشنه هستند و حتی کشته داده اند، مهمترین مسله حل شکل مردم است. چه جمهوری اسلامی سر کار باشد و چه هر حکومت دیگری، هم اکنون ما با چنین مشکلی روبرو هستیم و تنها راه کارشناسی خروج از بحران ، چنین تصمیماتی میباشد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر