جمعه، خرداد ۱۸، ۱۳۹۷

کشت فراسرزمینی ، آری یا نه

چاره کوتاه مدت جبران کمبود محصولات کشاورزی درنبود منابع کافی آبی ، کشت فراسرزمینی نهاده های استراتژیک و حیاتی میباشد.
اما سالهاست که این سیاست به همان دلیل اصرار بر خودکفایی ملی در هر زمینه ، به فراموشی سپرده شده که موجب فرسایش بیش از حد خاک و افزایش غیر منطقی مصرف آب انهم به روشهای اشتباه و بدون بازده اقتصادی بوده است.
حال خبر میرسد کمسیون کشاورزی مجلس در حال بررسی طرحی هست که به موجب ان بتوان برای مثال در کشور برزیل نهاده های دامی را تولید و به ایران انتقال داد.
انتخاب کشور برزیل برای این طرح نه به صلاح اقتصادی است و نه به صلاح کشاورزی ما میباشد. اما چرا ؟
۱- برزیل خود یکی از برگترین کشورهای تولید و صادر کننده نهاده های کشاورزی میباشد. عملا سرمایه گذاری در ان کشور برای تولید فرا سرزمینی که یقینا برای سرمایه گذار خارجی ( که در اینجا ایران سرمایه گذار خارجی حساب میشود) به ضرر ان تمام خواهد شد. زیرا هم مجبور به رقابت برای پایین نگهداشتن هزینه های تولید با آنها هستیم که بسیار سخت خواهد بود، انهم با مدیریت ناکارامدی که داریم تقریبا غیر ممکن هست، و هم دورترین نقطه در جهان را با توجه به اینکه کشورهای مستعد تر برای چنین عملیاتی در نزدیکی ایران هستند انتخاب کرده ایم که عملا هزینه های حمل و نقل را افزایش میدهد.
۲- سابقه چند ساله چنین طرح هایی در کشور نشان داده است که اینطور هم نیست که این کشور بدون دلیل انتخاب شده باشد. در واقع این طرح نه به دنبال کشت فراسرزمینی هست و نه به فکر وجود بحران شدید آب در کشور. کشور برزیل میتواند به عنوان فروشنده چنین نهاده هایی برای کسانی که قصد دلالی و سود بردن از ان را دارند انتخاب شود. یعنی در اصل در ابعاد بسیار کوچک چنین طرحی اجرا میشود و مابقی از تولید کنندگان برزیلی که طبیعتا با هزینه های بسیار کمتری تولید میکنند خریداری شده و دوباره به ایران فروخته میشود.
۳- از نظر کارشناسی کشاورزی و اقتصادی ، میتواند سرزمین های مناسبتری برای کشت فراسرزمینی انتخاب کرد که هم آب فراوان ، هم نیروی کار ارزان و هم فاصله نزدیکی برای انتقال به کشور را دارد.
۴- ما مجبور به تولید همه چیز نیستیم، میتوانیم بخش هایی که بسیار قدرتمند هستند در ایران مانند باغداری، گیاهان دارویی و یا حتی تولیدات دریایی را به جای اجاره دادن به کشورهای دیگر، خودمان سرمایه گزاری کنیم و آنها را تبدیل به بخش ارز آور کنیم و نیازمندیهای کشور را مستقیم از تولید کننده های بزرگ و با کیفیت خریداری نماییم.
لینک خبر مربوطه
http://www.irna.ir/fa/News/82934827

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر